Proszę kliknąć powyżej na napis ZDJĘCIA, a następnie na katalogi z nazwami, w których znajdują się
zdjęcia.
Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych,pełnych wiary,nadziei i miłości.
Radosnego, wiosennego nastroju,serdecznych spotkań w gronie Rodziny i wśród przyjaciół oraz Wesołego Alleluja !
życzą panie z grupy „Tropicieli”.
We wtorek 4 kwietnia odwiedziła nas mama naszej koleżanki Laury, Pani Karina Gaszczyńska i opowiedziała o pracy animatora zabaw dziecięcych oraz umożliwiła nam udział we wspaniałych eksperymentach.
We wtorek 4 kwietnia braliśmy udział w warsztatach z klocków lego.
W piątek 17 lutego świętowaliśmy DZIEŃ KOTA
10 lutego gościliśmy w przedszkolu teatr AKADA ze spektaklem „Ania sowa, mądra głowa”
27 stycznia bawiliśmy się-razem z Elzą i Olafem- na balu w przedszkolu.
ŻYCZYMY WSZYSTKIM WESOŁYCH ŚWIĄT ORAZ DUŻO SZCZĘŚCIA W NOWYM ROKU.
14 grudnia odbyło się w naszej grupie spotkanie Świąteczne. Dzieci przygotowały Jasełka, a Rodzice słodki poczęstunek . Dziękujemy.
7 grudnia, dzieci z najstarszej grupy, wzięły udział w przeglądzie piosenki pt: ,, Witaj świety Mikołaju”, który odbył się w Domu Kultury w Błoniu. Reprezentańci naszego przedszkola to : Zuzia N , Marta M, Laura G, Alek Z, Leon B. Wielkie brawa dla nich. Pięknie zaśpiewaliście piosenkę o Mikołaju.
,
W piątek – 25 listopada przynieśliśmy do przedszkola swoje misie z okazji Dnia Misia.Było mnóstwo wesołej zabawy naszymi ulubionymi pluszakami. Kolorowaliśmy różne portrety misi, przygotowaliśmy uroczyste medale z okazji ich święta. Lubimy takich gości w przedszkolu!
15 listopada mama Lilianki z grupy „Krasnali” prowadziła w naszej grupie zajęcia z gimnastyki korekcyjnej.
14 listopada gościła w naszej grupie mama Jasia Pani Aleksandra Czarzasta i czytała dzieciom opowiadania w ramach akcji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
11 listopada dzieci z naszej grupy : Emma, Lenka , Jędrek, Oliwier z bratem Marcelkiem i Stefcio brały czynny udział w Koncercie Patriotycznym w Kościele na Dąbrowie. Brawo !
10 listopada w naszym przedszkolu uroczyście świętowaliśmy Dzień Niepodległości, po odśpiewaniu hymnu narodowego, odbyło się spotkanie z żołnierzem, który odpowiadał na pytania dzieci dotyczące zadań wojska we współczesnym świeci.
W piątek 4 listopada obchodziliśmy w naszej grupie DZIEŃ POSTACI Z BAJEK. Dzieci opowiadały o swoich bohaterach bajkowych, oglądały książeczki z bajkami, słuchały bajki, kolorowały tematyczne prace, wchodziły w rolę różnych postaci z użyciem elementów strojów. Zdjęcia w chmurze.
3 listopada bawiliśmy się razem z zespołem „Pro-Arte” z okazji pasowania nowych dzieci z grupy „Krasnali” na przedszkolaków – zdjęcia w chmurze
W poniedziałek 10 października po śniadaniu jedliśmy smaczne i zdrowe chipsy marchewkowe i jabłkowe.
Wszystkim smakowały i dzieci z „Tropicieli” otrzymały order MARCHEWKI !!!
DZIECI ŚWIĘTOWAŁY RÓWNIEŻ DZIEŃ DRZEWA
15 WRZEŚNIA – DZIEŃ KROPKI w Tropicielach
SZANOWNI RODZICE !!!
nasza grupa prezentowała przed koordynatorem zajęcia z języka angielskiego z cyklu „Dwujęzyczne dzieci”. Cykl ten , oprócz zajęć z angielskiego prowadzonych przez nauczyciela anglistę, systematycznie prowadzą nauczycielki w grupach. Rodzice dzieci , które w tamtym roku szkolnym uczęszczały do przedszkola na jesieni 202r. otrzymali indywidualne kody dostępu do tych zajęć. Dzieci , które w tym roku dołączyły do grona przedszkolaków , otrzyma kody na początku grudnia. Zachęcamy do indywidualnej pracy w domu.
Po wizycie koordynatora nasze przedszkole uzyskało Certyfikat zaświadczający, że jesteśmy Partnerami Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności „DWUJĘZYCZNE DZIECI”.
W DNIACH 3.11. – 22.11.2022r. PRZEPROWADZANE BĘDĄ W PRZEDSZKOLU ZAJĘCIA
I ZABAWY W RAMACH KAMPANII 19 DNI PRZECIWKO PRZEMOCY. PROJEKT BĘDZIE PRZEPROWADZONY JAKO CYKL ZAJĘĆ, W CZASIE KTÓRYCH REALIZOWANE BĘDĄ ZAŁOŻONE CELE O TEMATYCE :
1.MAM SWOJE PRAWA I OBOWIĄZKI, ZNAM REGUŁY I NORMY.
2.WIEM, JAK NALEŻY SIĘ ZACHOWAĆ.
3.UMIEM ROZPOZNAWAĆ I NAZYWAĆ UCZUCIA.
4.POZNAJĘ ODPOWIEDŹ NA PYTANIE „CO TO JEST AGRESJA?”
5.NIE MA NA ŚWIECIE DRUGIEJ OSOBY TAKIEJ JAK JA.
6.UCZĘ SIĘ MÓWIĆ – NIE.
7.MOGĘ PRZEŻYWAĆ RÓŻNE UCZUCIA I WIEM, ŻE MOGĄ ONE SIĘ ZMIENIAĆ.
8.DOBRZE JEST WIEDZIEĆ, CO KAŻDY CZUJE.
RADA RODZICÓW – TROPICIELE 2022/2023
Adrianna Szubielska – Malińska
Joanna Smorga
Magdalena Niemocińska
Aleksandra Czarzasta
aleksandra.czarzasta@gmail.com
PODZIĘKOWANIA DLA RODZICÓW:
1.Dla mamy Stefcia, pani Adrianny Szubielskiej – Malińskiej za przyniesienie kleju oraz za przeprowadzenie bardzo ciekawych zajęć z dziedziny prawa dla dzieci z grupy.
2.Dla mamy Alka, pani Marty Ziarko za przyniesienie: flamastrów, brokatowego papieru kolorowego, plasteliny, krepiny, kredek ołówkowych, kolorowego papieru xero, wrzosów i ozdób jesiennych oraz roślin do ogródka oraz przyniesienie ozdób świątecznych na holl i do sali. Dziękujemy również za materiały plastyczne do kukiełek i brokatowe ozdoby.
3. Dla mamy Marcelinki, pani Joanny Smorga , za przyniesienie papieru xero, płynu dezynfekującego, maseczek.
4.Dla taty Kuby Wojkowskiego, pana Rafała Wojkowskiego za przyniesienie bloków do rysowania i bloków z kolorowymi kartkami.
5.Dla mamy Oliwki, pani K.Koretko za przyniesienie białych i zielonych kartek xero, za farby i plastelinę.
6.Wszystkim Rodzicom za przyniesienie owoców na owocowe szaszłyki.
7. Dla mamy Oliwiera, pani Beaty Gac za przyniesienie patyczków do szaszłyków.
8. Dla mamy Emmy , pani Elwiry Wysockiej za przyniesienie ścinków materiałów i kłębków włóczki.
9. Dla mamy Jasia, pani Aleksandry Czarzastej za czytanie bajki dzieciom oraz za pomoc w zakupie piórników dla dzieci odchodzących do szkoły.
10. Dla Rodziców Emmy, Lenki, Jędrka, Oliwiera i Stefana za udział wraz z dziećmi w Koncercie Patriotycznym w Kościele na Dąbrowie.
11.Dla rodziców Laury, Marty, Zuzi N., Alka, Leona za zorganizowanie transportu dzieciom i wychowawczyni na Przegląd Piosenki w Błoniu.
12.Dla mamy Wiktorii Pani Anety Pińkowskiej za przyniesienie do grupy kamizelek odblaskowych i pomoc przy ubieraniu dzieci na Jasełka.
13.Dla Rodziców Julki – Państwa Wojnowskich za przyniesienie gier do przedszkola.
14.Dla mamy Oliwiera – Pani Beaty Gac oraz wszystkich Rodziców, którzy przyczynili się do przygotowania poczęstunku Wigilijnego.
15.Dla mamy Bruna – Pani Ewy Wagner za akompaniament muzyczny podczas Jasełek i chusteczki tiulowe do tańca na Dzień Babci i Dziadka.
16.Dla taty Neli – Pana Wojciecha Wenerskiego za słodki poczęstunek dla dzieci w grupie.
17. Dla Rodziców Tadzia – Państwa Nizioł za zakup skrzynek na klocki.
18.Dla mamy Laury Pani Kariny Gaszczyńskiej za pogadankę o pracy animatora zabaw dla dzieci i wspaniałe eksperymenty.
ZAJĘCIA DODATKOWE
JĘZYK ANGIELSKI:
WTOREK:
8:15 – 8: 35 – 6 latki
8:35 – 8:55 – 5 – latki
ŚRODA:
10:30 – 10:50 – 5 latki
10:50 – 11:10 – 6 latki
RELIGIA:
PONIEDZIAŁEK: 9:40 – 10:10
WTOREK: 10:40 – 11:10
ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE: ŚRODA : 9:30
GODZINY DOSTĘPNOŚCI NAUCZYCIELI:
Wiesław Mańkowska : środa- 11:00 – 12:00 lub 12:00 – 13:00 ( zależne od zmian w pracy).
Dorota Zakrzewska: wtorek- 11:00 – 12:00 lub 12:00 – 13:00 ( zależne od zmian w pracy).
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC CZERWIEC:
- Dzień dziecka
- Wielka wyprawa.
- Smaki i zapach lata
- Wakacyjne przygody.
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne – CZERWIEC
Tydzień XXXVII Mamy prawa, mamy obowiązki
- kształtowanie świadomości istnienia praw i obowiązków dzieci, rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie, rozwijanie umiejętności plastycznych, kształtowanie umiejętności przestrzegania ustalonych zasad, rozwijanie sprawności fizycznej
- wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt, identyfikowanie poznanych liter, wymienianie sposobów opieki nad zwierzętami, odczuwanie przynależności do grupy, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- rozbudzanie zainteresowania zabawami badawczymi, nauka wyciągania wniosków z zabaw badawczych, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
- kształtowanie ekspresji twórczej, rozwijanie umiejętności poruszanie się w rytm muzyki, nauka słuchania i odtwarzania rytmów, rozwijanie sprawności motoryki małej, nawiązywanie relacji rówieśniczych w zabawie
- pobudzanie wrażliwości sensorycznej, utrwalenie wiedzy na temat praw i obowiązków dzieci, kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie
Tydzień XXXVIII Wielka wyprawa
- rozwijanie wiedzy na temat zabytków na świecie, kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi, doskonalenie czytania, nauka wczuwania się w emocje i uczucia innych osób, rozwijanie sprawności fizycznej
- doskonalenie percepcji słuchowej, utrwalanie wiadomości o środkach transportu, rozwijanie umiejętności czytania globalnego, analizy głoskowej i sylabowej, kształtowanie umiejętność współpracy w grupie
- rozwijanie zainteresowania zabawami badawczymi, doskonalenie umiejętności matematycznych, utrwalanie wiedzy na temat zwierząt egzotycznych, nauka wyrażania szacunku wobec innych dzieci podczas prac w grupie
- poznanie muzyki z różnych stron świata oraz muzyki klasycznej, rozwijanie muzykalności i wrażliwości muzycznej, doskonalenie umiejętności pracy i zabawy w grupie, ćwiczenie koordynacji ruchowej i reagowania na sygnał, rozwijanie umiejętności współpracy w parach i w grupie, ćwiczenie poczucia pulsu w muzyce i orientacji w przestrzeni
- rozwijanie wiedzy na temat przypraw, utrwalanie wiadomości o wakacyjnych środkach transportu, rozwijanie i pobudzanie zmysłu smaku, dotyku i zapachu, kształtowanie postawy otwarcia na inne kultury, nauka wyrażania rozumienia zagadnień za pomocą ruchu i gestów
Tydzień XXXIX Smaki i zapachy lata
- utrwalanie wiadomości na temat lata, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i budowania wypowiedzi, nauka rozróżniania emocji, rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie świadomości na temat pielęgnowania wspomnień, nauka wyrażania odczuć w formach plastycznych, kształtowanie umiejętności uważnego słuchanie, zapoznanie z pojęciem „sztuka”
- przypomnienie zjawisk atmosferycznych występujących latem, utrwalanie nazw dni, miesięcy i pór roku, wspieranie percepcji słuchowej, budowanie wypowiedzi, doskonalenie przeliczania na konkretach, nawiązywanie relacji rówieśniczych, budzenie zainteresowania eksperymentami
- kształtowanie poczucia rytmu, rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie motoryki małej
- rozwijanie znajomości smaków i zapachów letnich owoców, nauka rozpoznawania letnich owoców, kształtowanie tolerancji dla odmiennego zdania
Tydzień XL Wakacyjne przygody
- utrwalenie znajomości numerów telefonów do służb ratunkowych, poznanie zagrożeń i niebezpieczeństw związanych z letnim wypoczynkiem, doskonalenie współdziałania w grupie
- rozwijanie wiedzy na temat wypoczynku w górach, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych, wdrażanie do uważnego słuchania, wzbogacanie słownika czynnego
- kształtowanie spostrzegawczości, rozwijanie umiejętności określania położenia rzeczy: z prawej strony, z lewej strony, nad, pod, ponad, z boku, rozwijanie poczucia estetyki, rozwijanie zainteresowania udziałem w zabawach badawczych, rozwijanie sprawności motoryki małej
- utrwalanie znajomości piosenki, kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi, uwrażliwianie na piękno przyrody, rozwijanie sprawności fizycznej, doskonalenie sprawności motoryki małej
- wspomaganie rozwoju integracji sensorycznej, doskonalenie sprawności motoryki małej, utrwalenie wiedzy na temat miejsc letniego wypoczynku
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC MAJ:
1 .Majowe święta.
2. Od pomysłu aż po dach.
3. Święto Rodziny.
4 Jak powstaje…?
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne – MAJ
Tydzień XXXIII Majowe święta
- kształtowanie poczucia przynależności do narodu, budzenie postawy patriotycznej, wyrażanie szacunku wobec innych osób, nawiązywanie relacji rówieśniczych
- rozwijanie umiejętności analizy głoskowej i sylabowej wyrazów, rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi, zapoznanie z wybranymi zabytkami Warszawy, utrwalanie właściwego zachowania podczas słuchania i śpiewania hymnu państwowego
- doskonalenie umiejętności matematycznych w zakresie przeliczania, ćwiczenie umiejętności klasyfikowania, poznawanie nazw największych miast w Polsce i lokalizowanie ich na mapie, doskonalenie współpracy i integracji grupy
- nauka tańca ludowego, rozwijanie sprawności ruchowej, poznanie znaczenia słowa „tradycja”, kształtowanie umiejętności współpracy w grupie
- zapoznanie z nazwą „Europa”, przybliżenie celów współdziałania państw w Unii Europejskiej, poznanie nazw wybranych państw europejskich i określenie, gdzie znajdują się na mapie, doskonalenie współdziałania i integracji grupy, rozwijanie wrażliwości sensorycznej
Tydzień XXXIV Od pomysłu aż po dach
- poznawanie etapów powstawania domów, poznawanie wyglądu i nazw domów zwierząt, dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego, rozwijanie sprawności fizycznej
- poznawanie zawodów osób, które biorą udział w budowie domu, wprowadzenie wielkiej i małej litery h, doskonalenie współpracy w grupie, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i budowania wypowiedzi
- poznanie znaków większości, mniejszości i równości, porównywanie liczebności, budzenie szacunku do świata przyrody, rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- poznawanie informacji na temat budowy domu, rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, doskonalenie sprawności motoryki małej, rozwijanie sprawności fizycznej, uwrażliwianie na muzykę klasyczną
- doskonalenie sprawności motoryki małej, utrwalanie wiedzy o domach ludzi i zwierząt, rozwijanie integracji sensorycznej, doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie
Tydzień XXXV Święto Rodziny
- rozpoznawanie i nazywanie emocji, wyrażanie rozumienia świata za pomocą impresji plastycznej, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat tekstu literackiego
- poszerzanie słownika czynnego i biernego, doskonalenie umiejętności słuchania i wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny, rozwijanie miłości, szacunku i życzliwości wobec najbliższych
- utrwalanie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie, rozwijanie umiejętności matematycznych, kształtowanie świadomości, jak ważna jest rodzina, rozwijanie umiejętności wyrażania uczuć za pomocą ekspresji plastycznej
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się, rozwijanie umiejętności wokalnych, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, utrwalenie umiejętności opisywania postaci i sytuacji ruchem i gestem, doskonalenie umiejętności wyrażania uczuć, rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie wrażliwości sensorycznej, czerpanie przyjemności z obdarowywania bliskich sobie osób, utrwalanie wiedzy o relacjach rodzinnych
Tydzień XXXVI Jak powstaje…?
- nabywanie wiedzy na temat zależności między pracą a wynagrodzeniem, kształtowanie umiejętności rozpoznawania monet, ćwiczenie przeliczania, doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie
- poznawanie etapów powstawania ubrań, rozwijanie świadomości ekologicznej, kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i budowania wypowiedzi
- rozpoznawanie i podawanie nazw przetworów mlecznych, wdrażanie prawidłowych nawyków żywieniowych, rozwijanie ciekawości badawczej
- rozbudzanie zainteresowań muzycznych, kształtowanie poczucia rytmu, utrwalenie znajomości gamy, budzenie przynależności do grupy
- rozwijanie umiejętności wielozmysłowego poznawania otaczającego świata, wzbogacanie wiadomości na temat produktów potrzebnych do pieczenia ciasta, rozwój sprawności manualnej
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC KWIECIEŃ:
1. W świecie książek.
2. Dbamy o naszą planetę.
3. Na wiosennej łące.
4. Kto nam pomożę ?
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC KWIECIEŃ:
Tydzień I
- utrwalenie zasad prawidłowego korzystania z książek, kształtowanie nawyku odkładania książek na półkę, kształtowanie nawyku czytania książek, kształtowanie właściwych zachowań podczas czytania/oglądania książek
- wprowadzenie litery f, F, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, głoskowej, utrwalenie wiedzy na temat księgarni i biblioteki, zapoznanie z akcją „Drugie życie książki”, kształtowanie umiejętności korzystania z biblioteki i księgarni, kształtowanie właściwych zachowań podczas pobytu w bibliotece, zachęcanie do dzielenia się, wymiany, wielokrotnego używania książek
- zapoznanie ze znakiem –, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, zapoznanie z procesem tworzenia książki, kształtowanie postawy gotowej do poznawania nowego (nowych zawodów), uświadomienie wartości pracy każdego człowieka w procesie tworzenia np. książki
- nauka nowej piosenki, poznanie wielu ciekawych tytułów książek dla dzieci, rozwijanie słuchu muzycznego, rozwijanie wyobraźni i wrażliwości na otaczającą przyrodę, rozwijanie umiejętności autoprezentacji oraz empatii
- utrwalenie wiedzy na temat książek, trening integracji sensorycznej, pobudzanie, stymulowanie zmysłów, wdrażanie do samodzielnej pracy
Tydzień II
- utrwalenie pojęć „globus”, „ekolog” i „planeta Ziemia”, kształtowanie nawyku segregowania odpadów, oszczędzania wody, energii; kształtowanie zachowań proekologicznych, budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę z myślą o przyszłych pokoleniach
- utrwalenie wiedzy na temat kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać, wprowadzenie pojęć kompost, wysypisko, sortownia, kształtowanie umiejętności segregowania śmieci; kształtowanie zachowań proekologicznych
- zapoznanie i utrwalenie wiedzy o odnawialnych źródłach energii, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, kształtowanie zachowań proekologicznych
- zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody, wprowadzenie pojęcia „deszczówka”, kształtowanie nawyku oszczędzania wody, kształtowanie zachowań, stylu życia proekologicznego
- wprowadzenie pojęcia „recykling”, „drugie życie przedmiotów”, rozwijanie wyobraźni, kreatywności dziecka, kształcenie postawy „Nie wyrzucaj, wykorzystaj”
Tydzień III
- uwrażliwianie na otaczającą przyrodę, zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów, poznawanie sposobów pomagania owadom, rozwijanie sprawności fizycznej
- poznanie kształtu litery ł, Ł, wprowadzenie do pisania i czytania, doskonalenie umiejętności słuchania utworów literackich, rozwijanie motoryki małej
- rozwijanie sprawności manualnej, uwrażliwianie na otaczającą przyrodę, doskonalenie umiejętności matematycznych w aspekcie miarowym, doskonalenie umiejętności określania położenia przedmiotów w odniesieniu do innych przedmiotów
- rozwijanie motoryki małej, koncentracji i uwagi, śpiewanie piosenki, uwrażliwianie zmysłów poprzez zabawy usprawniające percepcję słuchową, rozwijanie sprawności ruchowej
- rozwijanie zdolności manualnych, kształtowanie zmysłów, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, nawiązywanie relacji rówieśniczych, rozwijanie sprawności fizycznej
Tydzień IV
- wdrażanie do posługiwania się adresem, doskonalenie pamięci słuchowej, wyrabianie szacunku do pracy służb ratunkowych, poznanie nazw zawodów służb ratunkowych i numerów alarmowych
- wyrabianie szacunku do pracy służb ratunkowych, wzbogacenie słownictwa, wdrażanie do wypowiadania się pełnym zdaniem, nauka postępowania w sytuacjach wymagających wezwania pomocy
- utrwalenie wiadomości na temat pracy strażaka, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, klasyfikowanie figur geometrycznych, doskonalenie pracy w grupie, kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z zabaw badawczych
- utrwalenie informacji na temat pracy lekarza, utrwalenie znajomości poznanej piosenki, rozwijanie wrażliwości muzycznej, rozwijanie sprawności fizycznej
- utrwalenie wiadomości na temat służb ratunkowych, utrwalanie umiejętności wzywania służb ratunkowych, rozwijanie wrażliwości sensorycznej, doskonalenie percepcji słuchowo-ruchowej
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC MARZEC:
1. W kinie i w teatrze.
2. Przebudzenie po zimie.
3. W wiosennym ogrodzie.
4. Od kurnika do świątecznego koszyka.
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MARZEC:
Tydzień I
- utrwalenie wiedzy o kinie i teatrze, powtórzenie zasad właściwego zachowania w teatrze i kinie, wprowadzenie pojęcia „fikcja”, kształtowanie postawy otwartej i gotowej do poznawania kultury, propagowanie właściwych zachowań w kinie i teatrze
- poznanie litery z wielkiej i małej, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, głoskowej, poznanie i utrwalenie nazw zawodów teatralnych np. aktor, scenograf, reżyser, operator światła, bileter itp., kształtowanie postawy otwartej i gotowej do poznawania kultury, propagowanie właściwych zachowań w kinie i teatrze
- doskonalenie umiejętności przeliczania pieniędzy, doskonalenie umiejętności odczytywanie dwóch współrzędnych (rząd i miejsce), poszerzenie wiedzy na temat widowni w kinie i teatrze, kształtowanie postawy otwartej i gotowej do poznawana kultury, utrwalenie świadomości właściwych zachowań w kinie i teatrze
- utrwalanie piosenki, rozwijanie słuchu muzycznego, rozwijanie wyobraźni, zachęcanie do aktywności i wspólnej zabawy
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni, pobudzanie, stymulowanie zmysłów, zachęcanie do poznawania nieznanego, nowego, zapoznanie z ideą starego kina, utrwalenie świadomości właściwych zachowań w miejscach kultury
Tydzień II
- utrwalenie wiedzy na temat rodzajów garderoby i ich zastosowania, zapoznanie z określeniem „ubierać się na cebulkę”, kształtowanie prawidłowych nawyków ubierania się, zwrócenie uwagi na ostrożność w ocenie pogody i odpowiedniego doboru garderoby
- poznanie litery g wielkiej i małej, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, głoskowej, kształtowanie świadomości o różnorodności zjawisk atmosferycznych, zapoznanie z powiedzeniem „W marcu jak w garncu”
- doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematyczny, kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarza pogodowego, wprowadzenie i utrwalenie znajomości nazw zjawisk atmosferycznych, zachęcanie do systematycznej pracy
- utrwalenie wiedzy na temat ptaków, przylatujących wiosną do Polski, rozwijanie słuchu muzycznego, rozwijanie wyobraźni i wrażliwości na otaczającą przyrodę
- zapoznanie ze zjawiskiem powstawania tęczy, rozwijanie kreatywności i wyobraźni, pobudzanie i stymulowanie zmysłów, zachęcanie do poznawania nieznanego, nowego
Tydzień III
- utrwalenie pojęć „kosmos” i „Układ Słoneczny”, poszerzenie wiedzy na temat dnia i nocy (ruch obrotowy ziemi) w kontekście astronomicznym, zapoznanie, uświadomienie wpływu promieni słonecznych na zachowanie i emocje ludzi, kształtowanie postawy otwartej na działanie, poszukiwanie, budowanie poczucia tożsamości ze swoją planetą
- poznanie litery c wielkiej i małej, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, kształtowanie świadomości o różnorodności gatunków wiosennych kwiatów, sposobach sadzenia, rozwijanie umiejętności współpracy, zabawy fair play
- zapoznanie ze znakiem +, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, utrwalenie informacji o czynnikach niezbędnych do życia rośliny, wdrażanie do systematycznej pracy
- utrwalenie wiedzy na temat roślin i ogrodu wiosną, rozwijanie słuchu muzycznego, rozwijanie wyobraźni i wrażliwości na otaczającą przyrodę, kształtowanie nawyków dobrej zabawy w grupie
- zapoznanie z techniką sadzenia cebulek i siania nasion, utrwalenie wiedzy dotyczącej wiosennych roślin, kształtowanie postawy proekologicznej otwartej na dobra natury
Tydzień IV
- utrwalenie wiadomości na temat życia i pracy na wsi, nauka odpowiednich zachowań i postaw w stosunku do zwierząt i przyrody, kształtowanie nawyków systematycznej pracy
- zapoznanie z domami zwierząt i utrwalenie wiedzy na ich temat, kształtowanie postawy otwartej na przyrodę i jej dobra, rozpoznawanie i wyodrębnienie poszczególnych członków rodzin zwierzęcych
- zapoznanie i utrwalenie nazw członków ptasich rodzin, wyodrębnianie z szeregu jednostki po cechach charakterystycznych, uświadamianie wartości rodziny wśród zwierząt i ludzi
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi, ukazanie wartości, jakie niosą ze sobą tradycje, kształtowanie postawy otwartości na różne kultury i religie
- zapoznanie z technikami ozdabiania jaj i ich nazwami, utrwalenie wiedzy dotyczącej składu koszyczka wielkanocnego, zachęcanie do kultywowania tradycji rodzinnych, religijnych itp.
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC LUTY:
1. Wszystko jest muzyką.
2.Pod ziemią, pod wodą
3.W kosmosie.
4,Prehistoryczny świat.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE – LUTY
Tydzień I
- rozpoznawanie i utrwalenie źródeł pochodzenia dźwięków, uświadomienie wartości dźwięków w życiu człowieka, rozwijanie percepcji słuchowej, kształtowanie wrażliwości na dźwięki, dostrzeganie dźwięków w codziennym życiu, rozwijanie percepcji słuchowej, utrwalanie zasad komunikacji
- rozpoznawanie i utrwalenie źródeł pochodzenia dźwięków, uświadomienie wartości dźwięków w życiu człowieka, rozwijanie percepcji słuchowej, kształtowanie wrażliwości na dźwięki, dostrzeganie dźwięków w codziennym życiu, rozwijanie percepcji słuchowej, utrwalanie zasad komunikacji
- poznanie liczby 10, doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematyczny w zakresie 10, wprowadzenie pojęcia rytm, rozwijanie umiejętności zapamiętywania i odczytywania rytmów
- wprowadzenie, utrwalenie nazw emocji, grymasów ich wyrażających, rozwijanie umiejętności gry na dzwonkach, rozwijanie wyobraźni muzycznej, kształtowanie umiejętności wyrażania emocji m.in. poprzez muzykę, utrwalenie nazw emocji, grymasów z nimi związanych, kształtowanie umiejętności wyrażania emocji
- pobudzanie dzieci do ekspresji artystycznej, stymulacja w zakresie integracji sensorycznej, rozwijanie umiejętności i zdolności plastyczno-technicznych.
Tydzień II
- zapoznanie dzieci z naturalnymi zasobami Ziemi, uwrażliwianie dzieci na wartości takie jak miłość, przyjaźni, rodzina, zdrowie, kształtowanie umiejętności odróżniania rzeczy materialnych i wartości
- wprowadzenie litery w, W, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, głoskowej, zapoznanie z bogactwem życia pod wodą, wprowadzenie pojęcia „rafa koralowa”, kształtowanie postawy otwartości i ciekawości
- doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematyczny w zakresie 10, utrwalenie wiedzy na temat złóż, kopalni i ich rodzajów, budowanie umiejętności współpracy w grupie
- zapoznanie dzieci z naturalnymi dźwiękami Ziemi, pobudzanie do aktywności muzyczno-ruchowej, rozwijanie wrażliwości na muzykę, otaczającą przyrodę, zachęcanie do poznawaniu dźwięków przyrody
- zapoznanie dzieci z budową wulkanu, rozwijanie zdolności i umiejętności plastyczno–technicznych, stymulowanie w zakresie integracji sensorycznej, zachęcanie do podejmowania działań, zachęcanie do ekspresji artystycznej.
Tydzień III
- utrwalenie pojęć „kosmos” i „Układ Słoneczny”, poszerzenie wiedzy na temat dnia i nocy (ruch obrotowy ziemi) w kontekście astronomicznym, zapoznanie, uświadomienie wpływu promieni słonecznych na zachowanie i emocje ludzi, kształtowanie postawy otwartej na działanie, poszukiwanie, budowanie poczucia tożsamości ze swoją planetą
- wprowadzenie litery p, P, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej, głoskowej, utrwalenie pojęcia kosmos, Układ Słoneczny, planety, kształtowanie umiejętności korzystania z prostego teleskopu, rozwijanie ciekawości nauką, kosmosem
- zapoznanie i utrwalenie figur geometrycznych i ich szczególnych cech, wprowadzenie znaku równości, przeliczanie, porównywanie, kształtowanie, pobudzanie ciekawości poznawczej dziecka
- rozwijanie umiejętności wokalnych dzieci, nauka piosenki, rozwijanie kreatywności, wyobraźni, budowanie postawy otwartości na innych, nieznanych
- utrwalenie poznanych cyfr i liter, rozwijanie kreatywności, wyobraźni, pobudzanie, stymulowanie zmysłów, budowanie postawy otwartości na innych, nieznanych.
Tydzień IV Prehistoryczny świat
- zainteresowanie historią, zapoznanie z pojęciem archeolog, paleontolog, kustosz, kształtowanie postawy szacunku wobec tego, co przeszłe, starsze, wdrażanie do właściwych zachowań w muzeum, ukazanie wagi pamiątek w określaniu tożsamości jednostki
- poznanie litery j, J, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, utrwalenie nazw zawodów: archeolog, paleontolog, kustosz, kształtowanie postawy szacunku wobec pracy i różnych zawodów, zachęcanie do dbałości o dobra kultury
- doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych, poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat dinozaurów i ich życia i odżywiania, rozwijanie wyobraźni, zachęcanie do wspólnej zabawy
- utrwalenie znajomości piosenki, utrwalenie znajomości nazw dinozaurów, rozwijanie słuchu muzycznego, rozwijanie wyobraźni, zachęcanie do aktywnego spędzania czasu
- utrwalenie znajomości nazw dinozaurów, rozwijanie kreatywności, stymulowanie zmysłów, zachęcanie do aktywnego spędzania czasu, zachęcanie do zdobywania nowych doświadczeń.
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC STYCZEŃ:
1.Nadchodzi nowy rok.
2. Sporty zimowe.
3.Dzień Babci i Dzień Dziadka.
4.Karnawał.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE -STYCZEŃ
Tydzień I
- poznanie wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku i witaniem nowego, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do celebrowania ważnych wydarzeń w gronie rodzinnym
- poznanie drukowanej i pisanej litery L, l, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, ukazywanie rytmiczności następowania dnia i nocy, wdrażanie do porządkowania sali po zakończonej zabawie
- poznanie cyfry 7 pisanej i drukowanej, utrwalanie nazw dni tygodnia, kształtowanie pojęcia liczby 7 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym, graficznym), doskonalenie umiejętności odwzorowywania cyfry 7, dostrzeganie rytmu w następowaniu po sobie dni tygodnia, wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich, rozwijanie sprawności manualnej, budowanie wiary we własne siły
- zapoznanie z cyklicznością pór roku i nazwami miesięcy, umuzykalnianie, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do wspólnego spędzania czasu na zgodnej zabawie
- poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności, poszerzanie doświadczeń plastycznych, usystematyzowanie wiadomości związanych z czasem i jego przemijaniem, zdobywanie nowych wiadomości za pomocą poznania wielozmysłowego, zachęcanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw.
Tydzień II
- poznanie zasad sportowego zachowania, rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do zachowania postawy fair play podczas zabaw
- poznanie drukowanej i pisanej litery U, u, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, doskonalenie umiejętności tworzenia zdań, wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie zjeżdżania na sankach
- poznanie cyfry 8 drukowanej i pisanej, kształtowanie pojęcia liczby 8 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym, graficznym), doskonalenie umiejętności odwzorowywania, wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich, rozwijanie logicznego myślenia poprzez wyciąganie wniosków z przeprowadzonego eksperymentu, doskonalenie umiejętności czytania, rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez sztukę, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie
- poznanie wybranych utworów z repertuaru muzyki klasycznej, kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do wspólnego spędzania czasu na zgodnej zabawie
- usystematyzowanie wiadomości związanych ze sportami zimowymi, poznanie historii flagi olimpijskiej, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie zmysłu dotyku, zachęcanie do dzielenia się przyborami podczas wykonywania pracy plastycznej.
Tydzień III
- poznanie znaczenia słowa „szacunek” w odniesieniu do osób starszych, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, kształtowanie pozytywnych cech charakteru, rozwijanie tężyzny fizycznej, uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych
- poznanie drukowanej i pisanej litery S, s, poszerzanie słownictwa obcojęzycznego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności czytania, rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, dostrzeganie wartości rodziny bliższej i dalszej z akcentem na miłość do dziadków
- poznanie drukowanej i pisanej cyfry 9, utrwalanie nazw członków rodziny, doskonalenie umiejętności liczenia, kształtowanie pojęcia liczby 9 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym, graficznym), doskonalenie umiejętności odwzorowywania, wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich, rozwijanie sprawności manualnej, rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się zadaniami w zespole oraz wyznaczania ról
- poznanie piosenki „Album wspomnień”, umuzykalnianie, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach muzycznych i językowych
- poznanie kolejności działań podczas wykonywania laurki ze zdjęciem, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich upodobań i emocji, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie zmysłu dotyku, zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami
- uroczystość z okazji Dnia Babci i Dziadka.
Tydzień IV Karnawał
- poznanie zwyczajów karnawałowych w Polsce i na świecie, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie tężyzny fizycznej, empatii, uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka
- poznanie drukowanej i pisanej litery B, b, utrwalanie poznanych liter, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania i czytania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo–ruchowej, wdrażanie do zachowywania ciszy podczas wykonywania wszelkich ćwiczeń i zadań
- poznanie drukowanej i pisanej cyfry 0, utrwalanie poznanych cyfr, wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego, doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kształtowanie pojęcia liczby 0 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym, graficznym), doskonalenie umiejętności odwzorowywania, rozwijanie sprawności manualnej, wzmacnianie wiary we własne możliwości
- poznanie pojęcia „taniec”, zapoznanie z tradycjami tłustego czwartku, rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką, koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie tężyzny fizycznej, uwrażliwienie na piękno ruchu połączonego z muzyką
- utrwalenie poznanych wiadomości dotyczących karnawału, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie umiejętności wielozmysłowego poznawania otaczającego świata, zachęcanie do udziału we wspólnych zabawach i tańcach podczas imprez przedszkolnych
- bal karnawałowy.
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ:
1.WIADOMOŚĆ Z DALEKA
2.ZIMA TUŻ- TUŻ…..
3.PRZYGOTOWANIA DO ZIMY.
4. HEJ KOLĘDA, KOLĘDA!
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ:
- poznanie zawodu listonosza, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie tężyzny fizycznej, wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w różnych zawodach
- poznanie różnych sposobów przekazywania wiadomości, poznanie drukowanej i pisanej litery k, K, utrwalenie numeru alarmowego 112, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, udzielanie pomocy poprzez dzwonienie pod numer alarmowy 112
- zapoznanie z wyglądem monet, utrwalanie wyglądu cyfr, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności przeliczania, kształtowanie rozumienia wartości pieniądza, rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie
- poznanie budowy piosenki, zapoznanie z trąbką – instrumentem dętym oraz symbolem Poczty Polskiej, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej, rozwijanie tężyzny fizycznej, wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
- poznanie tradycji związanych z mikołajkami, rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku), wzmacnianie poczucia własnej wartości
- poznanie sposobów ochrony przed zimnem i zasad bezpiecznej zabawy, rozwijanie umiejętności rozpoznawania części odzieży i podawania ich nazw, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze i odpowiedzialnej zabawie
- zapoznanie z pojęciem: sadź (szadź), poznanie litery r, R drukowanej i pisanej, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, rozwijanie wyobraźni, rozwijanie umiejętności wypowiadania się przez prace plastyczne, rozwijanie świadomego odbioru i oceny dzieł sztuki
- poznanie cyfry 6 pisanej i drukowanej, utrwalanie nazw figur geometrycznych, poznanie zjawiska tworzenia się śnieżynek (płatków śniegu), kształtowanie pojęcia liczby (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, miarowym, graficznym), rozwijanie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonych eksperymentów, doskonalenie umiejętności odwzorowywania, wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespole i samodzielnego wyznaczania ról
- poznanie wybranych utworów muzyki klasycznej, rozwijanie słuchu muzycznego, rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała, uwrażliwienie na piękno muzyki klasycznej
- poznanie właściwości śniegu i lodu, rozwijanie sprawności manualnej, doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i dotykowej, doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości, budowanie wiary we własne siły poprzez aktywny udział w zajęciach
- poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia, tężyzny fizycznej, zachęcanie do aktywnego włączania się w przygotowania do świąt
- poznanie zwyczajów związanych z Wigilią, utrwalanie poznanych liter drukowanych i pisanych, wielkich i małych, doskonalenie umiejętności czytania, rozwijanie słuchu fonematycznego, umiejętności uważnego słuchania utworów literackich i wypowiadania się na ich temat, zachęcanie do kultywowania tradycji wigilijnych
- poznanie charakterystycznych potraw dla wieczerzy wigilijnej, doskonalenie umiejętności klasyfikacji, rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności przeliczania, utrwalanie wyglądu cyfry 6, budzenie zainteresowania tradycjami bożonarodzeniowymi i chęci ich kultywowania
- poznanie piosenki z repertuaru dziecięcego o tematyce zwianej ze świętami, rozwijanie poczucia rytmu, tężyzny fizycznej, wrażliwości muzycznej
- poznanie wyglądu różnych ozdób choinkowych; rozwijanie sprawności manualnej, poszerzanie doświadczeń plastycznych; zachęcanie do starannego wykonywania prac plastycznych
- poznanie pojęcia „życzliwość” na podstawie tekstu opowiadania i różnych przykładów, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i logicznego myślenia, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do życzliwości wobec siebie nie tylko od święta
- poznawanie wartości obdarowywania innych, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich, rozwijanie wyobraźni plastycznej, zachęcanie do opowiadania o swoich emocjach, czerpanie radości z obdarowywania innych
- utrwalenie nazw figur geometrycznych: trójkąt, koło, kwadrat, prostokąt, poszerzanie słownictwa z języka angielskiego, wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego, doskonalenie umiejętności przeliczania, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności odwzorowywania, dostrzeganie naprzemienności w tworzeniu rytmu, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w trakcie zabaw kierowanych i swobodnych, w sali i w ogrodzie
- poznanie historii narodzin Pana Jezusa i wybranej pastorałki, utrwalenie słownictwa w języku angielskim dotyczącego świąt, rozwijanie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych, rozwijanie tężyzny fizycznej, ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzenia
- utrwalanie wiadomości na temat świat Bożego Narodzenia; ćwiczenie pamięci, dostarczanie wrażeń sensorycznych, rozwijanie motoryki małej i wyobraźni przestrzennej; ukazywanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku
- MIKOŁAJKI
- PIERWSZY DZIEŃ ZIMY
- BOŻE NARODZENIE
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC LISTOPAD:
1. MAŁA I DUŻA OJCZYZNA
2. W ŚWIECIE WYOBRAŹNI
3. PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
4. NASZE CIAŁO.
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC LISTOPAD:
- poznanie pojęć: patriotyzm, ojczyzna, troska, poszerzanie słownika czynnego, rozwijanie umiejętności ilustrowania pojęć ruchem, rozwijanie wrażliwości, empatii, umiejętności nazywania uczuć i emocji
- rozpoznawanie liter m, M, czytanie sylab otwartych: MA, MO, ME, doskonalenie słuchu fonematycznego, dokonywania analizy sylabowej i głoskowej, sprawności manualnej, wprowadzenie do rozumienia żartów słownych, ćwiczenia w odróżnianiu fikcji od rzeczywistości
- rozpoznawanie, nazywanie i pisanie cyfry 4, ćwiczenie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 4, rozwijanie umiejętności przeliczania, doskonalenie układania rytmów i zamiany jednej reprezentacji na inną, doskonalenie umiejętności wchodzenia w role
- utrwalenie kształtu i nazwy figur geometrycznych, poznanie nowej piosenki, rozwijanie pamięci słuchowej i słuchu muzycznego, rozwijanie umiejętności uważnej obserwacji zachowań koleżanek i kolegów
- rozpoznawanie i nazywanie niektórych symboli narodowych, rozwijanie sprawności manualnej, wrażliwości sensorycznej, różnicowania faktur dotykiem, doskonalenie współpracy, rozwijanie umiejętności rozumienia sygnałów werbalnych i symboli
- wprowadzenie pojęcia „wyobraźnia”, doskonalenie umiejętności wyrażania myśli i uczuć słowami, rozwijanie wrażliwości zapachowej, nauka relaksacji, kształtowanie empatii
- rozpoznawanie, nazywanie i pisanie litery t, T, rozwijanie świadomości fonologicznej i słuchu fonematycznego wprowadzenie do pisania i czytania, rozwijanie współpracy i umiejętności czekania na swoją kolej
- rozpoznawanie i pisanie cyfry 5, ćwiczenie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 5, rozwijanie wyobraźni, doskonalenie umiejętności stawiania hipotez i wyciągania wniosków
- poznanie różnych sposobów ekspresji muzycznej, rozwijanie wrażliwości i słuchu muzycznego, doskonalenie współpracy
- rozpoznawanie żartów językowych, rozwijanie wrażliwości sensorycznej, poszerzanie słownictwa, doskonalenie współpracy, ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z wygraną i porażką podczas gier zespołowych
- wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt, poznanie budowy i zastosowania domku dla owadów, zapoznanie z terminem symetrii, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie motoryki dużej i małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za przyrodę, budzenie wrażliwości na potrzeby zwierząt
- poznanie wiadomości na temat przygotowań zwierząt do zimy, poznanie litery d, D drukowanej i pisanej, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, wdrażanie do odpowiedzialnego korzystania z przyrody i dokarmiania zwierząt
- poszerzanie wiedzy na temat ptaków odlatujących i pozostających w Polsce oraz ich zwyczajów żywieniowych, kształtowanie umiejętności określania położenia różnych przedmiotów w przestrzeni, wzmacnianie wiary we własne możliwości
- poznanie wybranej piosenki z repertuaru dziecięcego, kształtowanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do dokładnego wykonywania wszystkich ćwiczeń i zadań
- utrwalenie wiadomości na temat przygotowań zwierząt do zimy, poznanie właściwości miodu, rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów, rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wdrażanie do zgodnego działania z innymi w zabaw
- poznanie części ciała i roli niektórych organów; kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, rozwijanie tężyzny fizycznej; zachęcanie do uważnego obserwowania swojego ciała
- poznanie podstawowych wiadomości na temat narządów zmysłów, poznanie litery y, Y drukowanej i pisanej, rozwijanie słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie sprawności manualnej, wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy i wykonywania zadania
- poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów do utrzymania czystości i pielęgnacji włosów, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków z przeprowadzonego eksperymentu, rozwijanie mowy i wymowy, wdrażanie do utrzymywania higieny osobistej
- poznanie nazw różnych aktywności fizycznych, kształcenie słuchu muzycznego, rozwijanie umiejętności wokalnych; rozwijanie sprawności fizycznej, nabieranie wiary we własne umiejętności muzyczne
- poznanie wybranych zasad zdrowego stylu życia, kształcenie umiejętności wielozmysłowego poznawania różnych artykułów, kształcenie motoryki małej, zachęcanie do odkrywania nowych smaków
- MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ POSTACI Z BAJEK
- NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI
- SPOTKANIE Z AUTORKĄ KSIĄŻEK DLA DZIECI P. AGNIESZKĄ KAZAŁĄ
- MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:
1 .JESIEŃ W SADZIE.
2. JESIEŃ W OGRODZIE
3. JESIENNE KRAJOBRAZY.
4. DESZCZOWA POGODA.
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK:
- poznanie niektórych owoców dojrzewających jesienią oraz zwyczajów życia jeży; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie tężyzny fizycznej, wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w sadownictwie, wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin
- poznanie litery o, O, poszerzenie wiedzy o owocach dojrzewających jesienią, cechach tych owoców, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej; rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych, dbałość o bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
- poznawanie nazw niektórych drzew owocowych, poznanie cyfry 1, rozwijanie umiejętności klasyfikacji, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie umiejętności przeliczania, sensoryczne poznawanie liści, rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie, uczestniczenia w zabawach badawczych
- poznanie treści nowej piosenki, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej, rozwijanie tężyzny fizycznej, wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
- poznanie niektórych sposobów utrwalania żywności, rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku), stosowanie się do instrukcji słownej i obrazkowej, wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- rozumienie pojęcia „troska”, doskonalenie umiejętności wyrażania troski o ludzi i rośliny, rozwijanie empatii, uczenie się udzielania wsparcia emocjonalnego
- rozpoznawanie, nazywanie i układanie litery a, A, rozwijanie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego, analizy sylabowej, określanie głoski w nagłosie, rozwijanie współpracy
- rozpoznawanie jadalnych części roślin, odróżnianie, które rosną pod ziemią, a które nad ziemią, rozwijanie ciekawości poznawczej, umiejętności formułowania hipotez, poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z częściami roślin, stosowanie się do zasad bezpieczeństwa, rozwijanie współpracy
- poznanie niektórych właściwości warzyw, tworzenie zbiorów, przeliczanie, rozwijanie umiejętności muzycznych, rozumienie pojęcia „wstyd”
- rozpoznawanie i nazywanie części warzyw: skórki, pestek, miąższu, doskonalenie sprawności językowej, manualnej, poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z warzywami, rozwijanie ciekawości badawczej, utrwalenie zasad bezpieczeństwa
- odróżnianie środowiska parku i lasu, rozwijanie logicznego myślenia, doskonalenie percepcji słuchowej, rozwijanie empatii i wrażliwości w stosunku do zwierząt
- poznanie kształtu litery i, I, rozpoznawanie jej, doskonalenie słuchu fonematycznego, rozwijanie świadomości fonologicznej, rozwijanie umiejętności pracy w parach, odpowiedzialności za własną pracę, umiejętności sprawdzania zadania
- rozpoznawanie i pisanie po śladzie cyfry 2, określanie jej aspektu kardynalnego i porządkowego, rozwijanie umiejętności orientacji w schemacie ciała, doskonalenie przeliczania, sprawności manualnej, przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z prostych narzędzi, rozwijanie współpracy
- utrwalenie informacji o skarbach jesieni, doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych wcześniej liter, ćwiczenie pamięci, rozwijanie słuchu muzycznego, kształtowanie wrażliwości muzycznej, doskonalenie współpracy
- utrwalenie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie, doskonalenie sprawności manualnej, rozwijanie kreatywności, sprawczości, poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za innych
- przypomnienie wiedzy o zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy związane z uczuciami, rozwijanie umiejętności nazywania emocji, ćwiczenie wyobraźni, rozwijanie empatii, doskonalenie umiejętności opisywania emocji
- wprowadzenie litery e, E, kreślenie jej kształtu, doskonalenie świadomości fonologicznej, słuchu fonematycznego, przygotowanie do umiejętności czytania i pisania, doskonalenie umiejętności wygrywania i przegrywania podczas zabawy, rozwijanie współpracy
- rozpoznawanie i pisanie cyfry 3, rozumienie aspektu kardynalnego i porządkowego liczby 3, poznanie niektórych właściwości wody, rozwijanie ciekawości badawczej, utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów, rozwijanie współpracy
- utrwalenie wiedzy o tym, skąd biorą się kałuże, rozwijanie słownika czynnego i słuchu fonematycznego, doskonalenie słuchu muzycznego, rozwijanie współpracy, utrwalenie zasad gry w gry planszowe
- utrwalenie informacji o deszczowej, jesiennej pogodzie, rozwijanie wrażliwości muzycznej, słuchu fonematycznego, doskonalenie umiejętności pracy w parach, utrwalenie zasad bezpieczeństwa
- Dzień Zwierząt
- sprzątanie świata
- Dzień Drzewa
- spotkanie z pisarką B. Szelągowską
- Dzień Edukacji Narodowej
- Dzień owoców i warzyw
- tematyczne prace plastyczno-techniczne
- ćwiczenia poranne i gimnastyczne.
TEMATY KOMPLEKSOWE NA MIESIĄC WRZESIEŃ:
1.POZNAJMY SIĘ !
2.W NASZYM PRZEDSZKOLU.
3.JESTEŚMY PODOBNI, JESTEŚMY RÓŻNI.
4.BEZPIECZNI NA DRODZE.
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC WRZESIEŃ
- rozwijanie umiejętności wypowiedzi na dany temat,
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała,
- rozwijanie motoryki małej’
- formułowanie zasad obowiązujących w przedszkolu,
- rozpoznawanie i nazywanie niektórych stanów emocjonalnych,
- poznanie nazw stanowisk osób pracujących w przedszkolu,
- integracja grupy, nawiązywanie relacji rówieśniczych,
- poszerzenie wiedzy o zasadach utrzymywania higieny,
- rozwijanie umiejętności śpiewania piosenek,
- interpretacja ruchowa muzyki,
- używamy magicznych słów grzecznościowych,
- definiowanie cech charakterystycznych dzieci w grupie,
- definiowanie cech wspólnych dzieci w grupie,
- poznanie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze,
- poznanie sposobu bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię,
- poznanie niektórych znaków drogowych,
- rozpoznawanie dźwięków z otoczenia,
- utrwalanie nazw figur geometrycznych,
- tematyczne prace plastyczno-techniczne
- ćwiczenia poranne i gimnastyczne.